Main Sponsor

You are here

Baltic Sea Challenge er vel overstået

I weekenden d. 17.-18. august afholdt Helsingør Sejlklub og Swan Club Denmark i fællesskab BigBoat stævne i Helsingør.

Med Kronborg og Kulturværftet som kulisse havde 13 både sat hinanden stævne for at dyste på op og ned baner syd for Helsingør.

Om fredagen var der reception og indskrivning af bådene, 11 mandskaber ca. 120 mand plus 20 hjælpere mødte op til receptionen, hvor der blev serveret sandwich smurt af pårørende og moleøl sponseret af Tuborg og så gik snakken indtil sejlerne tørnede ind for at være udhvilede til næste dags sejladser.

Sejladsen blev inddelt i 3 klasser, en for større ORCi både og en for de mindre ORCi både, samt en one design class med 4 X-35.

Om lørdagen blev der gennemført 4 gode sejladser i støt øgende vind fra sydsydvest drejende i løbet af dagen mod sydøst. Den første start gik kl. 10.00 i et område mellem Espergærde og Snekkersten i omkring 3 ms. Alle både var lidt forsigtige og ingen var i nærheden af startlinien ved startsignalet. De følgende starter der fulgte i rask tempo blev mere og mere intensive og i 3. start blev det til OCS (tyvstart). Vinden øgede i dagens løb til 8-9 ms med noget svingende retning, så der blev flyttet en del mærker for at få det hele til at fungere. Tarok VII en Swan 45 og Oxygen en Farr 400 skiftedes til at komme først i mål i lørdagens sejladser og i Class 2 var det Sirena en X-40 der kom først i mål i samtlige 4 sejladser. I X-35 løbet skiftedes YXI og Laura til at komme først i mål. Kl. 16.43 gik sidste båd i mål og så gik det hjemad til Helsingør hvor der ventede en velfortjent moleøl. Om aftenen var der middag og der blev hygget og fortalt skipperhistorier til langt ud på aftenen.

Søndag var vinden tiltaget til 9-10 ms. fra morgenstunden, og i løbet af dagen tiltog den til 15 ms. I søndagens første sejlads var sejlerne oppe på mærkerne allerede fra starten og det resulterede i en generel tilbagekaldelse, Det var igen de 2 både med det største fartpotentiale der skiftedes til at komme først i mål fulgt af Next Level en X-41 også fra class 1. Sirena fortsatte tagterne fra dagen inden og kom i mål som først ebåd fra class 2 i alle 3 sejladser, og i X-35 løbet var der Laura der klarede at komme først i mål fra den klasse alle 3 sejladser. 7. sejlads blev efter et større vindspring til en kedelig halvvindsbane både op og ned, Det blev af baneledelsen besluttet ikke at afblæse sejladsen, da den vurderede at det ville have taget alt for lang tid at flytte banen på grund af den kraftige vind der rådede på det tidspunkt. Efter denne sejlads var der ingen der var utilfredse med at sejle i havn og overstået præmieoverrækkelsen, sejlerne kunne vende stævnen hjemad.

Stævnet blev sejlet efter den nye ORCi måleregel, som alle var tilfredse med, da det virker som om den bedre udligner fartpotentiale forskellene mellem bådene, og dermed minsker forskellene i korrigerede tider og fokuserer mere på sejlernes formåen. Lad os se hvordan det kommer til at gå for denne måleregel, som ser ud til at

have nogle klare fordele, men som også stiller større krav til banelægning og måling af konditionerne på banen.

Som altid ved sådanne stævner, så kan det ikke lade sig gøre uden vore sponsorer, og en speciel tak til vor hovedsponsor Pantaenius for at bakke dette storbåds initiativ op.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer